دوشنبه, 27 آذر 1396
شناسه خبر:565

ده ویژگی بارز تندرستی با هندبال

  • انداز قلم
هندبال مازندران

به قلم دکتر محمدرضا ییلاقی اشرفی/فیزیولوژیست ورزشی

مشاور علمی و پژوهشی رئیس هیات هندبال مازندران:

از ویژگی های بارز هندبال، بهبود قدرت عضلانی تام است و این ورزش به طور ویژه عضلات بالاتنه را هدف قرار می دهد . تغییر ناگهانی در سرعت و جهت در حین این بازی، چابکی و انعطاف پذیری دست ها و پاها را افزایش مي دهد و همچنين تمرکز ذهنی و اعتماد به نفس را نیز بهبود می بخشد.
شروع این رشته ورزشی ممکن است با کبودی دست برخی ورزشکاران مبتدي همراه شود که چیزی از هیجان و میل به این ورزش کم نمی کند و از شرکت در رقابت های آن که بی شک تجربه ای فراموش نشدنی است نمی کاهد. در ادامه به مزایای بارز این رشته ورزشی می پردازیم:
1. تمرینی کامل برای تمام بدن: جدا از فواید فعالیت ورزشی هوازی و سرعت بالای ورزش هندبال، وجود پرش ها، دور زدن ها، ضربه زدن های فراوان به معنی ساختن عضلاتی قدرتمند و زیبا است.
2. بهبود استقامت قلبی،عروقی: طول محوطه ی زمین بازی در هندبال 40 متر و عرض آن 20 متر است، بنابراین بازیکنان اين رشته کیلومترهايي را در طول 60 دقیقه بازی می دوند. این موضوع سبب افزایش ضربان قلب حین ورزش و بهبود استقامت هوازی می شود.
3. در این بازی چابکی را می آموزید: لزوم تغییر جهت ناگهانی، بر سرعت و چابکی دست ها و پاها می افزاید که حفظ دقت هم در آن مهم است. از این رو اغلب صاحب نظران هندبال را به رشته ورزشی گلف تشبیه می کنند و معتقدند خوب بازی کردن در هر دو رشته ورزشی بسیار چالش برانگیز است، چرا که هر دو بازی شامل ضربه زدن به توپی کوچک با دقت فراوان است.
4. در سن واقعی خود مي مانيد: بسیاری از ورزشکاران بر مزایای فراوان این رشته مهر تایید زده اند. جورج بلاندا، مهاجم راگبی که در خاطرات خود از هندبال این گونه یاد مي كند: "هندبال برای خوش اندام ماندن و تاثیرگذار بودن در سنین پیری بسيار موثر است".
5. بهبود اعتماد به نفس و افزایش تمرکز ذهنی: در دستیابی به این شاخص، 95 درصد موفقیت ذهنی و 5 درصد موفقیت بدنی حاصل می شود. در هندبال شما باید از آمادگی جسمانی مناسب و استراتژی خاص این رشته برخوردار باشید و نیز باید از حفظ آرامش خود و تمرکز بر موضوعات صحیح زمانی که تحت فشار ویژه این بازی هستید، مطمئن شوید و این ممکن نیست مگر به این شرط که به خود اعتماد داشته باشید و این یعنی حصول اعتماد به نفس از آن که می تواند تحت فشار بازی، بازی را به نفع خودتان انجام دهید نه به نفع رقیب.
6. قلب سالم: هندبال موجب می شود که با تمرینات قلبی و عروقی خوب، عضلات به واسطه جریان خون بالا از اکسیژن بیشتری تغذیه کنند .دویدن مداوم و حرکت به سمت بالا و پایین در زمین ورزشی خیالمان را جمع می کند که قلب ما در طول ورزش با قدرت و بدون نقص می تپد.
7. با کالری ها و چربی ها ی مازاد خداحافظی کنید: بررسی دانشگاه یوتا در آمریکا نشان داده که هندبال نسبت به اسکواش(ورزشی که گردشی در زمین ندارد) برتری دارد و این مهم در چهار نشانگر آمادگی جسمانی که در این مطالعه اندازه گرفته شد نشان داده شده است: کالری هایی که ورزش هندبال در مقایسه با اسکواش می سوزاند (751 در برابر 644)، میانگین افزایش ضربان قلب دو رشته (164ضربه دربرابر 137ضربه)، میانگین اکسیژن مصرفی درهر رشته (30.1 در برابر 25.8)، و میانگین نرخ تهویه (85.9 در برابر 70.9).
8. توسعه هماهنگی بين"چشم و دست": فهمیدن این که توپ از کجا سر در می آورد آسان نیست. داشتن زمانبدی و تکنیک در اين تشخيص مهم است.
9. تعادل عضلاني: هندبال، عضلات را در دو طرف بدن توسعه و حفظ می نمايد، چرا که شما از هر دو دستتان در بازي استفاده می کنید. توسعه هماهنگی و قدرت در دست غیر تخصصی تان زمان می برد، تا زمانی که شما مهارت استفاده از هر دو دستتان را نیاموزید ، حریفتان سعي مي كند تا از دست ضعیفتان سوء استفاده کند. به عبارتی می توان این قسمت را بخش سخت یادگیری هندبال نامید و همچنین این سختی سبب تمایز این رشته ورزشی می شود.
10. متفاوت از سایر رشته ها: هندبال برخلاف برخی رشته های ورزشی ، هندبال را می توان سال ها دنبال کرد .چرا که نسبتاً ورزشی بدون فرسایش است. از بیشترین آسیب هایی ورزشی این رشته می توان به کشیدگی عضله شانه، آرنج و پشتی اشاره کرد، اما اگر از آمادگی جسمانی ویژه هندبال، حرکات قدرتی و حرکات کششی پایه ی پیروی کنید این صدمات قابل اجتناب هستند.

حال اگر این 10 نکته در سبک زندگی شما حائز اهمیت باشند، می توانید هندبال را دنبال کنید تا از مزایای آن نیز بهره مند گردید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

  • هیچ نظری یافت نشد